Laatste twee weken, dagje Sydney en naar Nederland - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu Laatste twee weken, dagje Sydney en naar Nederland - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu

Laatste twee weken, dagje Sydney en naar Nederland

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

31 Januari 2017 | Australië, Townsville

Lieve allemaal,

Zaterdag kwamen Joe, Kathy, Riley en Eden weer terug naar huis. Joe en Kathy waren op vakantie geweest na Oud & Nieuw en ik had met kerst al afscheid genomen van Kathy aangezien we dachten dat we elkaar niet meer zouden zien. Maar ze waren beide spontaan naar Townsville gekomen aangezien ze een drukke werkweek zouden hebben op het kantoor in Townsville.

Ik heb in het weekend vooral gewerkt aan mijn onderzoeksverslag aangezien de tussendeadline die maandag was. De rest van mijn een na laatste week in Townsville heb ik mij ook vooral bezig gehouden met de laatste dingen voor mijn verslag.

Zaterdag heb ik afscheid genomen van Kathy, deze keer zag ik haar echt voor het laatst. Heel raar dat het einde nu zo dichtbij komt en mijn maanden hier in Australië bijna over zijn. Maar tot die tijd ga ik nog even erg genieten!
Na het afscheid heb ik de bus gepakt naar het centrum en ben ik voor de laatste keer naar The Strand en The Rockpool geweest waar ik heerlijk heb gezwommen. Op de weg terug naar de bus heb ik nog een ijsje gehaald bij mijn favoriete ijssalon, ook voor de laatste keer.

In de nacht van zaterdag op zondag begon het weer heftig te regenen wat zelfs nog de hele maandag doorging. Wel jammer, want ik zou zondag met Riley naar Billabong Sanctuary, een dierenopvang, gaan. Met regen is dit niet erg leuk en dus hadden we besloten niet heen te gaan, maar hopelijk later die week.

Maandag ging mijn allerlaatste werkweek in op AIMS. Heel gek en niet echt te bevatten. Ik heb een drukke week gehad met allerlei dingen op orde maken voor ik weg zou gaan op AIMS en mijn verslag helemaal af te maken.

Woensdag heb ik afscheid genomen van Heidi en Darren, twee personen uit mijn auto.

Donderdag was mijn laatste dag en heb ik voor de laatste keer naar AIMS gereden. Met Lesa en Wing heb ik ’s middags een kleine afternoon tea gehouden met daarna toch echt afscheid nemen tot gevolg. Lesa neemt mijn experiment nu over en zal mij op de hoogte houden van mijn babykoraaltjes. Op weg naar buiten heb ik bij de receptie ook mijn pas ingeleverd en toen voelde het best wel definitief. Ik heb voor de allerlaatste keer naar huis gereden waar ik mijzelf heb afgezet en afscheid moest nemen van Michael en Tayla. Toen de auto weg reed, kwam bij mij het besef dat mijn tijd bij AIMS er nu echt op zat.

Vrijdagochtend werd ik opgehaald door Riley en Eden en zijn we naar Billabong Sanctuary geweest. Dit dierenpark is heel natuurlijk opgezet en het is een mix van een dierentuin en opvang. Elk halfuur of elk uur is er een praatje bij een diersoort door de verzorgers en daarna mag je dieren als koala’s en wombats aaien. De krokodillen voeren ze door middel van een stok met daaraan vlees aan een touw. Het was indrukwekkend om de kracht van de kaken te horen wanneer deze dichtsloegen. Op het park is een groot meer in het midden waar allemaal schildpadden, vogels en eenden leven. Verder lopen er kangoeroes vrij rond die zo aan mensen zijn gewend dat je ze mag voeren en aaien.
’s Middags heb ik thuis met Riley en Eden gezwommen in het zwembad om even af te koelen, want het was weer een heel warme dag.
Daarna moest ik inpakken, mijn kamer schoonmaken en heb ik mijn verslag ingeleverd bij mijn begeleiders. Dat was een heerlijk gevoel waardoor ik met een gerust hart het vliegtuig in kon stappen de volgende dag.
’s Avonds heb ik voor het laatst met Joe, Riley en Eden gegeten en sliep ik voor de allerlaatste keer in mijn kamer.

Zaterdagochtend heb ik met Caleb een heerlijke ontbijtsmoothie gehaald bij The Spirited Goat. Dit is een heel leuk restaurantje/café met allemaal vers gemaakte drankjes en eten.
Daarna heb ik mijn laatste spullen ingepakt en werd ik rond het middaguur door Caleb naar het vliegveld gebracht. Joe, Riley en Eden kwamen ook naar het vliegveld toe. Ik heb mijn koffers ingecheckt en daarna heb ik afscheid genomen van Joe, Eden en Caleb. Riley zou met mij wachten tot ik vertrok. Aangezien het land zo groot is, wordt vliegen gezien als met de bus gaan. Riley stelde dan ook voor om heel vroeg door de veiligheidscheck te gaan, maar ik was in de veronderstelling dat ik dan al afscheid van haar moest nemen. Het bleek dat je geen boarding pass hoeft te laten zien dus iedereen kan door de check. Pas vlak voor ik het vliegtuig in stapte, moest ik afscheid nemen van Riley. Ik had een goede vlucht naar Sydney en aangezien ik hetzelfde hostel had geboekt als waar ik met Evelien zat aan het begin van de reis, was ik in mum van tijd in het hostel. Hier heb ik mijn bagage achter gelaten en ben ik nog even naar de beroemde brug en Opera house gelopen. Ik heb heerlijk de toerist uitgehangen hier. Er is een veel frissere wind in Sydney en toen de zon eenmaal onderging, vond ik het aardig fris. Na het eten heb ik een drankje gedaan in een bar met iemand die ik een aantal jaar geleden op vakantie heb leren kennen en die nu ook toevallig in Sydney was. Hij was met twee andere Nederlanders in een hostel maar vijf minuten bij mij vandaan en het was weer heel leuk en gezellig om Nederlands te kunnen praten.

Zondagochtend had ik afgesproken om te ontbijten met Evelien. Ik had haar leren kennen toen ik een weekend op Magnetic Island was, het eiland voor de kust van Townsville. Evelien werkt als au pair in Sydney. We hadden afgesproken bij een hotel waar ik in het zonnetje op haar zat te wachten. Het was inmiddels 9 uur en het zonnetje was gewoon lekker. In Townsville brandde je om 7 uur al weg, een groot verschil met Sydney dus. Evelien en ik hebben heerlijk gebruncht met een chocoladepannenkoek, fruit en een bolletje ijs. Daarna hebben we de veerboot gepakt naar de andere kant van de baai en hebben een wandeling gemaakt langs het water. Vervolgens hebben we de bus gepakt naar Manly beach, een even bekend strand als Bondi beach waar ik met Evelien (zusje) op onze reis al was geweest. We hebben een heerlijk toeristendagje gehad en het fijne van zondag is, is dat je maar maximaal 2.50 dollar betaalt voor al het openbaar vervoer die dag! Bij de veerboot bij Manly beach hebben we aan het eind van de middag afscheid genomen en ben ik weer naar de haven bij de brug en Opera house gevaren. Op weg naar mijn hostel heb ik in een restaurantje gegeten en daarna heb ik Annebrecht en Albert ontmoet die ook toevallig anderhalve dag in Sydney waren. Annebrecht ken ik al van kleins af aan en toen we er achter kwamen dat we allebei die zondag in Sydney zouden zijn, wilden we absoluut afspreken. Met hun heb ik een drankje gedaan, bijgekletst en ervaringen uitgewisseld waarna zij de trein naar de camping buiten Sydney pakten en ik terug naar mijn hostel ging. Na een super leuke dag ben ik heerlijk mijn hostelbedje ingedoken.

Maandagochtend heb ik ontbeten en uitgecheckt en heb ik een shuttlebusje naar het vliegveld genomen. Op Sydney airport had ik al bijna een uur vertraging voor wij het vliegtuig in mochten, maar met een vlucht van ruim 8.5 uur kwam ik maandagavond op het vliegveld in China aan zonder vertraging. Ik had hier 6 uur overstaptijd en ik zat nietsvermoedend op mijn telefoon toen opeens iemand mijn naam noemde. Ik keek op en daar stond Elise voor mijn neus, een meisje waarmee ik op de middelbare school heb gezeten. Heel erg bizar, maar heel gezellig aangezien de uren nu veel sneller voorbij gingen. Elise was op weg naar 7 maand werkervaring opdoen en reizen in Nieuw-Zeeland. Vlak voor ik moest boarden, ging Elise met mij mee naar mijn gate waar we afscheid hebben genomen. Zij zou een uurtje na mij vertrekken dus dat kwam mooi uit. Met ruim een uur vertraging en een vlucht van ongeveer 12.5 uur kwam ik dinsdagmorgen met een uur vertraging op Schiphol aan. Ik was weer in Nederland, heel raar!
Op Schiphol werd ik opgewacht door mama en Evelien wat een fijn weerzien was! Na het ontbijt hebben we de auto gepakt en zijn we naar Winsum gereden en was ik opeens weer echt thuis.

Een grote overgang om weer in Nederland te zijn met een temperatuurverschil van zo’n 40 ◦C en opeens weinig dag uren met weinig zon. Aan de andere kant, alles is weer vertrouwd en fijn om iedereen weer te zien.

Een besef dat het avontuur waar ik zo naar had uitgekeken echt over is nu, maar ik heb erg genoten van mijn tijd daar en veel geleerd tijdens mijn stage en verblijf daar. Een ding weet ik zeker: ik kom zeker terug naar Australië, want het is zo’n mooi land en nog zoveel te zien!

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn blogs, het meeleven met mij en het volgen van mijn avonturen afgelopen half jaar!

Veel liefs,

Ilse

• 31 Januari 2017 - 19:48

Jolanda:

Welkom thuis, dan maar..... In dit koude kikker-landje.
    Ik heb genoten van je verhalen, Ilse!
    Groetjes Jolanda.

• 01 Februari 2017 - 10:36

Tiny Boerema:

Lieve Ilse,

Wat heb je toch veel meegemaakt , veel nieuwe mensen ontmoet en veel gedaan en gezien; prachtig! Fijn dat je weer heelhuids thuis bent en herenigd bent met je familie,die je ongetwijfeld erg gemist hebben.
    Hoop dat je snel geacclimatiseerd bent en hoop je gauw weer eens te zien op t Oldehof!

Liefs, Tiny

• 01 Februari 2017 - 20:59

Tante Henny:

Lieve Ilse,

Fijn dat je weer goed aangekomen bent in het koude Nederland.
    Het zal wel weer wennen zijn.Maar alles wat ik van jou gelezen heb
    was het wel een hele ervaring in het verre land
    Ik hoop dat het verder goed gaat met je studie.

Heel veel liefs van je tante