Millaa Millaa - Reisverslag uit Millaa Millaa, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu Millaa Millaa - Reisverslag uit Millaa Millaa, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu

Millaa Millaa

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 Augustus 2016 | Australië, Millaa Millaa

Lieve allemaal,

Donderdag zijn we vanaf Townsville naar Millaa Millaa gereden. Dit dorpje in de outback wordt ook wel de Dairy Capital van Queensland genoemd. Tevens is het gelegen op de Atherton Tablelands. Dit is een groot en hoog gebergte met veel National Parks. Het heeft veel valleien en is erg groen. Overal grazen koeien waaraan Millaa Millaa ook zijn bijnaam dankt. Millaa Millaa is een Aboriginal naam en betekent veel watervallen. Wij hebben gezien dat de naam van het dorpje terecht is!

Onderweg naar Millaa Millaa kwamen we langs Mamu Tropical Skywalk. Dit is een wandeling gemaakt in het spoor van de tyfoon Larry die in 2006 onder andere door het tropisch regenwoud van Queensland raasde. Vooraf dubden we heel erg of we zouden gaan of niet aangezien we ons al op de Atherton Tablelands bevonden en de lage bewolking en regen niet echt meewerkten. We besloten om wel te gaan en dit bleek achteraf een goed idee. Toen we vanaf de parkeerplaats naar de office wilden lopen, kwam er al een werknemer aan die ons beide een paraplu aanbood. Vervolgens konden we aan de skywalk beginnen. De hele wandelroute was een gravelpad wat later overging in hoge plateaus zodat je tussen de boomkruinen doorliep. Bij veel bomen stond een nummer dat terug te vinden was in het boekje dat we hadden gekregen en hierdoor kregen we een beeld van de vele verschillende soorten planten, struiken en bomen die er groeien. Aan het einde van de wandelroute was een hoge uitkijktoren vanaf waar je de North Johnstone River gorge kon zien. Het weer was wat opgeklaard tijdens onze wandeltocht en hierdoor hadden we een mooier uitzicht dan dat we vooraf dachten. Echter sloeg het weer om toen we op de toren stonden en al snel waren we weer omringd door laaghangende bewolking en regen.

We hebben de wandeling afgemaakt, de paraplu’s weer ingeleverd en zijn in de auto gesprongen op weg naar onze camping in Millaa Millaa. We hebben hier twee nachten overnacht op een kleine camping, maar met goede faciliteiten. Toen we donderdag aan het eind van de middag uit de auto stapten op de camping was het erg koud aangezien we toen op hoge hoogte zaten. Hier hadden we ons niet helemaal op ingesteld, maar gelukkig hadden we de warme kleren snel uit de tassen gevist. Daarnaast hangen op heel veel bergtoppen de wolken erg laag en hierdoor is het vaak erg mistig en bewolkt én regenachtig. Ook hier hadden we ons niet op ingesteld. Gelukkig had de camping een grote keuken met zitgedeelte zodat we ’s avonds niet in de camper hoefden te koken en te zitten.

Vrijdagochtend zijn we naar Innot Hot Springs gereden. Dit dorpje staat bekend om, zoals de plaatsnaam het al zegt, de Hot Springs, de thermaal baden. Het dorpje is echt super klein en heeft een vrij grote camping. Naast de camping ligt een kreekje waar je zelf je eigen badje kunt graven. Het water was ontzettend warm zoals we ervaren hebben. De thermaal baden bestonden uit 3 buitenbaden van verschillende warmtes (23-36 ◦C). Binnen waren nog drie baden met nog warmer water. We hebben heerlijk een ochtendje gebadderd.

Nadat we uitgebadderd waren, hebben we onderweg naar the Waterfall Circuit gelunched bij Windy Hill Wind Farm. Dit is een uitkijkpunt waarbij je uitkijkt op de Misty Mountains en op de voorgrond zo’n 20 windmolens. Niet zo speciaal voor ons aangezien precies dezelfde windmolens, die in Duitsland worden gemaakt, ook in Nederland staan. Dit zijn de windmolens die onderaan heel groen zijn en naar boven steeds lichter en uiteindelijk wit worden. Deze Wind Farm was de eerste in Australië. Het valt ons op dat ze hier heel goed bezig zijn met het opwekken van energie op verschillende manieren en overal zijn ze heel beschermend over de natuur. Dit is dan wel weer in groot contrast met het afval waarbij ze papier, glas, plastic, groen afval en batterijen e.d. helemaal niet scheiden. De vrouw in de winkel keek ons heel raar aan toen we haar vroegen waar we de batterijen weg konden gooien.

The Waterfall Circuit was een route door de Tablelands die langs drie watervallen ging, namelijk Millaa Millaa falls, Zillie Falls Ellinjaa Falls. Bij Millaa Millaa Falls was het weer regenachtig en bewolkt en hierdoor hebben we het zwemmen in de waterval maar overgeslagen. Bij de andere twee watervallen was het weer aanzienlijk beter, maar de paadjes waren erg nat en glibberig. Hierdoor heb ik de wandeling maar op blote voeten gedaan, omdat ik zo uit mijn slippers glibberde.
Nadat we the Waterfall Circuit hadden gereden, zijn we doorgereden naar McHugh Lookout waar we prachtig uitzicht hadden over de valleien en bergruggen. Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt in The Crater en Mount Hypipamee National Park en zijn nog even doorgelopen naar de watervallen die hier vlakbij lagen, de Dinner Falls.

’s Avonds hebben we in de campingkeuken gekookt, gegeten en series gekeken aangezien het buiten de hele tijd regende.

Zaterdagochtend zijn we vroeg vertrokken vanaf Millaa Millaa met als eindbestemming voor die dag Port Douglas.

Liefs, Ilse

• 27 Augustus 2016 - 10:00