Daintree en Cape Tribulation - Reisverslag uit Daintree, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu Daintree en Cape Tribulation - Reisverslag uit Daintree, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu

Daintree en Cape Tribulation

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 Augustus 2016 | Australië, Daintree

Lieve allemaal,

Dinsdagochtend hoefden we niet vroeg de weg op en konden we rustig aan doen. Aan de camping ligt Wonga beach waar we hebben gewandeld, veilig ver van de waterrand. Wonga ligt erg dichtbij de Daintree River waar veel krokodillen zitten dus door het water lopen was geen slim idee. Vanaf Wonga zijn we naar Daintree Village gereden waar we een krokodil cruise op de Daintree River gingen doen. We hadden geboekt bij een familiebedrijf waar we de krokodillen in het wild zouden zien en waar ze niet met een hengel en een stuk vlees gelokt worden. Aan de overkant van de rivier zwom al de eerste krokodil rustig langs de waterrand en tijdens de cruise volgden er al snel meer. In totaal hebben we twee baby krokodillen, één super grote man en 6 vrouwtjes gezien! Een aantal in het water, maar ook een aantal (deels) op het droge, in het zonnetje. We hadden mazzel dat het nog redelijk laag water was, want je ziet meer van ze als ze op de kant liggen. Op de terugweg van de boot naar de auto kwamen we langs een kreekje waar we nog een schildpad zagen die op een boomstam lag te zonnen.

Na de krokodil cruise was het tijd om de Daintree River over te steken met de veerboot en naar het dorpje Cape Tribulation te gaan. Bij Cape Tribulation gaat het tropisch regenwoud over in het Great Barrier Reef. Er staan dan ook veel borden bij strandopgangen met ‘Where the rainforest meets the Reef’. Nergens anders ter wereld liggen er twee beschermde natuurgebieden die op de wereld erfgoedlijst staan zo dichtbij elkaar, als de Daintree Rainforest (oudste regenwoud van Australië) en het Great Barrier Reef. Een bijzondere plek dus!
Vanaf de boot is er één hoofdweg omhoog die naar Cape Trib loopt met een paar zijwegen. Na Cape Trib gaat deze geasfalteerde weg over in een off road en kun je alleen met een 4WD verder. De hoofdweg die wij moesten rijden had super smalle weggetjes en was best steil waardoor je ook maar 40 km/uur mag. Dit was hard zat, want je kunt de weg echt niet overzien. Onderweg zijn we bij een uitkijkpunt gestopt vanaf waar we de andere kant van de baai heel goed konden zien. Aan de andere kant van de baai was onder andere het stadje Port Douglas heel goed zichtbaar, waar we een dag geleden waren.

We hebben ingecheckt op de camping wat tegelijkertijd ook een soort hostel is. Het is gelegen in het regenwoud en er zijn allemaal kleine losse huisjes wat de verschillende kamers zijn van het hostel. Achter de camping begint een boardwalk door het regenwoud wat ook deels langs het strand gaat. Na een tijdje gelopen te hebben, bleek dat de boardwalk tijdelijk gesloten was wegens restauratie en dus moesten we weer terug. In de Daintree leven weer allerlei andere soorten vogels in verschillende groottes en allemaal erg mooi. Ook leeft de cassowary hier die we nog graag willen zien. Dit is een vogel dat ongeveer 1,5 meter hoog kan worden en een beetje struisvogelachtig aandoet. Alleen is de cassowary heel kleurrijk. Langs de weg zijn veel borden dat je moet oppassen voor de cassowary en er hangen bordjes waar er kortgeleden één is gezien. Hun populatie is door de jaren heen heel veel kleiner geworden mede omdat ze veel worden aangereden. Daarom zijn ze nu beschermd in Australië en zijn de snelheden verlaagd in hun leefgebieden.
Aangezien we onze wandeling over de boardwalk niet konden afmaken, zijn we het strand op gegaan en hebben we een eindje langs het water gelopen. Aangezien het laag water was, kon je vanaf het strand het rif goed zien in de oceaan. We hebben voorzichtig even het water gevoeld wat heerlijk warm was. Maar zo jammer dat er krokodillen leven zodat het niet veilig is om te zwemmen, want het water is heel uitnodigend met het rif zo vlak voor de kust. We hadden al van verschillende mensen gehoord dat er een tijdje geleden twee meisjes met drank op ‘s nachts het water waren ingegaan en door de krokodillen gepakt waren tussen de Daintree River en Cape Trib dat het toch echt gevaarlijk is ook al oogt het niet zo. Op de terugweg naar de camping kwam er een meisje naar de waterrand gerend die een walvis had gezien. Dus die konden we ook toevoegen op het wildlife-lijstje van die dag!

Woensdagochtend stonden we weer vroeg op, maar wel weer voor een goede reden. We hadden namelijk een excursie geboekt waarbij we gingen zip-linen. We verzamelden bij hun office en gingen daarna met een busje naar het zip-linen toe. We kregen een tuigje om en een helm waar ze allerlei namen van filmpersonages op hebben gezet. Ik was Dory en Evelien was Trinity. Dit is makkelijk voor het personeel dat ze geen namen hoefden te leren, maar je konden aanmoedigen of roepen m.b.v. je naam op de helm.

Na een kleine wandeling kwamen we bij het begin van onze tour uit. Hier was een enorm hamsterrad gemaakt waar twee personen in konden lopen. Tegelijkertijd werden twee mensen aan de zip-line bevestigd en door de stroom van het lopen in het hamsterrad konden de personen omhoog naar het eerste platform worden gebracht. Vervolgens gingen we zes platformen bij langs die hoog in de bomen lagen. Tijdens het zip-linen zoefde je dus tussen de boomkruinen door en kon je genieten van de natuur om je heen. Bij één platform hadden we zelfs uitzicht op de overgang van het regenwoud met het Reef, heel erg mooi! Tijdens één kabel mocht je op de kop hangen en zag je het regenwoud op de kop. De laatste kabel was een die omlaag ging en bij deze kabel kon je een wedstrijdje doen met je buddy, het was een nek-aan-nek race met Evelien.

Na het zip-linen hebben we op de camping even gelezen en geluncht bij de camper. We hadden op de kaart gezien dat er een uitkijkpunt was bij Cape Trib en ook het meisje in de receptie raadde ons daar aan dus het leek ons wel een leuk idee om daar heen te gaan. Onderweg kwamen we alleen nergens het bordje van het uitkijkpunt tegen en dat was gek, want we waren er echt langsgereden. We waren zelfs zo ver omhoog gereden dat we al op de off road zaten net boven Cape Trib waar je alleen met je 4WD heen kon. Wel kwamen we al langs het Cape Tribulation strand en daar was het heel druk en we besloten daar naar het strand te gaan. Toen we naar het strand liepen, kwamen we bij de boardwalk die leidde naar het uitkijkpunt dus bij een gelukje hebben we het alsnog gevonden. En het was het waard, want vanaf daar hadden we uitzicht op de plek waar het regenwoud het dichtstbij het rif was, er zit zo’n 10 tot 15 meter tussen.

Van een van de jongens van het zip-linen hadden we gehoord dat de Swimming Hole net onder Cape Trib echt de moeite waard is. Via Mason’s café kwam je op het pad naar de Swimming hole wat een kreek bleek te zijn dat op dat punt heel ondiep is en waar veel stenen liggen. Ook hier was het water heel helder en kon je de bodem en de visjes zien. Je kunt dan in het ijskoude water redelijk hoog op de stenen kunt zitten. Wel is het slim om een plekje in de zon te kiezen, want in de schaduw is het echt te koud aangezien je in ijskoud water zit. We besloten daarna naar het strand bij onze camping te gaan en hier hebben we lekker gezeten en gelezen.

’s Avonds hebben we ons laatste maaltje gekookt en gingen we voor het laatst in de camper slapen. De tijd is echt omgevlogen en we konden niet geloven dat donderdag alweer de laatste dag met de camper was.

Liefs, Ilse