Townsville birthday, Crystal Creek en spawning - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu Townsville birthday, Crystal Creek en spawning - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu

Townsville birthday, Crystal Creek en spawning

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

27 Oktober 2016 | Australië, Townsville

Lieve allemaal,

Afgelopen 15 februari vierde Townsville haar 150e verjaardag en om die reden worden het hele jaar door evenementen, concerten, tentoonstellingen en activiteiten georganiseerd om dit te vieren. Zo ook afgelopen zaterdag toen er een Air Show was met allerlei vliegtuigen van Defensie. Deze stegen op vanaf de leger basis in Townsville en vlogen rond het strand en over de oceaan tussen Townsville en Magnetic Island. In Townsville is een grote leger basis gevestigd die een grote rol gespeeld heeft in de Tweede Wereldoorlog. Het was echt mega super druk bij de Air Show, er waren namelijk zo’n 80.000 mensen! De verschillende vliegtuigen vlogen in formaties, deden trucjes of dropten reddingsboeien in zee zoals dat in de Tweede Wereldoorlog ook werd gedaan om mensen in zee te redden. Er waren zelfs een aantal Amerikaanse leger vliegtuigen overgevlogen vanuit Japan om aan de Air Show mee te doen. Als laatste was er een straaljager die stuntte en onwijs veel geluid maakte. De Air Show werd afgesloten met een Sky Show, een half uur lang vuurwerk. Ik had samen met Edith en Lilly, de Duitse meisjes van AIMS, een mooi plekje gevonden op het strand om zowel de Air Show als het vuurwerk te kijken. Tussendoor hadden we snel even Thais gehaald, maar toen we terug kwamen bij het strand om het op te eten, bleek dat er helemaal geen rijst bij zat. Gelukkig smaakten de curry met kip en groentes ook prima zonder rijst. De Sky Show begon met een paar vliegtuigen van waaruit vuurwerk kwam. De rest van het vuurwerk werd afgestoken vanaf een aantal plateaus die voor de kust lagen. Het was echt een heel mooie vuurwerkshow, een geslaagde verjaardag voor Townsville dus!

Zondag kwamen Joe, Riley en Eden weer thuis. Met Riley had ik al afgesproken om naar Crystal Creek te gaan en Eden en Joe besloten ook gezellig mee te gaan. Crystal Creek bestaat uit Little Crystal Creek en Big Crystal Creek. Dit zijn twee verschillende plaatsen van de rivier waarin gezwommen kan worden. Little Crystal Creek heeft een waterval en veel hoogteverschillen. Door grote stenen en rotsen wordt het water tegengehouden waardoor kleine zwembadjes ontstaan. Big Crystal Creek heeft geen hoogte verschillen en hier is de rivier best breed. We waren onderweg naar Crystal Creek bang dat we niet konden zwemmen, want het had in Townsville afgelopen tijd niet of nauwelijks geregend en er was een kans dat de rivier droog zou staan. Gelukkig was dit niet het geval!
We zijn eerst naar Little Crystal Creek gereden via een smal, kronkelig en steil bergweggetje. Eenmaal aangekomen, hebben we eerst gelunched en daarna hebben we gezwommen bij de waterval. Het was even klimmen en klauteren om bij de waterval te komen en in het water te komen. Het water was echt super koud, omdat het rechtstreeks uit de bergen komt en nog niet echt is opgewarmd door de zon. Via de zijkant kon je op de rotsen onder de waterval komen en doordat de rotsen zo glad zijn door al het water wat er overheen stroomt, kon je de rotsen als een soort glijbaan gebruiken en door de waterval heen het water in glijden. Daarna zijn we naar Big Crystal Creek gegaan en ook hier hebben we gezwommen. Het water voelde relatief warmer aan. Waarschijnlijk omdat het minder snel stroomt en meer door de zon is opgewarmd. Vlakbij liggen nog de Crystal Creek Rockslides, waarbij je allemaal natuurlijke glijbanen in de rotsen hebt die door het water zijn uitgesneden. Je kunt die glijbanen alleen gebruiken als er echt veel water is en aangezien het nog geen regenseizoen is, vonden we het niet de moeite waard om daar heen te gaan. Daarna zijn we naar Frosty Mango gereden, waar Eden al de hele dag zin in had. Dit is de beste ijszaak van Queensland waar ze ijs maken van hun eigen fruitbomen. Helaas was deze gesloten, waar Joe al de hele dag grapjes over maakte tegen Eden zonder dat hij wist dat het daadwerkelijk waar was. Onderweg terug naar Townsville hebben we toen maar een ijsje gehaald bij een tankstation. Maar ik ga zeker een keer het ijs proeven bij Frosty Mango natuurlijk! ’s Avonds heb ik mijn tas ingepakt, want vanaf maandag verbleef ik voor nog onbepaalde tijd in een cabin op het terrein van AIMS in verband met de coral spawning.

Maandagochtend ben ik met de AIMS auto mee naar AIMS gereden. Kat had de sleutel van de cabin al opgehaald, haalde mij op uit de office en gaf mij een rondleiding in de cabin. Ik was erg verbaasd over de grootte en de luxe! Er is een grote woonkamer met een lounge hoek, eettafel en de keuken met barstoelen. In het verlengde zijn drie slaapkamers met elk twee bedden, heerlijke boxspring bedden. Daarnaast is er een badkamer met een fijne regendouche, wc en een kamertje met een wasmachine. Alle slaapkamers, keuken en woonkamer komen uit op een groot balkon van ongeveer 40 m2. Het is ook wel logisch dat de cabin ruim en comfortabel is aangezien ze voornamelijk voor de spawning weken gebouwd zijn en onderzoekers er soms wel drie weken in verblijven. Daarbij komt dat spawning een intensieve periode is en goed slapen en wonen belangrijk is. Op het terrein staan zes van dit soort cabins en nog een aantal units. Alles was dan ook helemaal volgeboekt. Ik woonde hier met Lesa, Wing, Kat en Lynn. Lynn komt uit Zwitserland en doet haar Master thesis aan de Universiteit van Melbourne. Madeleine is ook haar begeleider en had haar gevraagd of ze hier mee wilde helpen met spawning. Die middag bleek dat de geselecteerde kolonies van het rif van de koraalsoort die ik graag wil gebruiken voor mijn waxexperiment niet zouden gaan spawnen deze maand. Dit betekende dat het plan wat moest worden omgegooid en dat we twee teams gingen helpen deze spawning. We gingen proberen om van andere soorten koraal wat koraal larfjes te krijgen die ik dan kan laten groeien op de gewaxte plugs. Naast het starten van het wax experiment, zouden wij sowieso een ander team helpen en die middag hadden wij vieren een overleg met Lena haar team. In Lena haar team werken twee PhD studenten, Holland en Jose die wij afgelopen week geholpen hebben bij de spawing van hun koraalsoorten. Sinds een aantal maanden groeien hun koraalsoorten onder de huidige condities, de condities in 2050 en de condities in 2100. Deze week hoopten zij hun geplande kruisingen in te zetten. Het enige was dat ze niet wisten of de koraalsoorten deze maand of volgende maand zouden gaan spawnen. Daarnaast zouden we Andrews team helpen deze spawning. Hij had twee soorten en beide waren afgelopen zondag in SeaSim gebracht en hadden grote kans op spawning. Van koraalsoorten is bekend op welke tijd ze elke maand/jaar spawnen, alleen de dag kan verschillen. Vanaf half 4 ’s middags tot 10 uur ’s avonds hebben we de koralen gecheckt, maar geen van de koralen vertoonden tekenen dat ze zouden gaan spawnen.

Dinsdagochtend konden we langer slapen dan normaal, omdat we al op het terrein waren. We hebben heerlijk ontbeten op de veranda in het ochtendzonnetje en zijn daarna naar de office gegaan. Lesa, Wing en ik hadden nog een introductie van een ander lab waar we monsters van de November spawning zullen gaan bekijken. Ik heb ’s middags met Lynn alvast appelmoes voor bij het avondeten gemaakt en na de eerste check van de koralen hebben we gekookt, zodat we op elk moment zouden kunnen eten. Je weet namelijk nooit hoe een avond loopt tijdens spawningperiode. Ook dinsdagavond hebben we vanaf half 5 elk uur heen en weer gelopen om te checken of de koralen zouden gaan spawnen. We hebben twee koralen uit de tank gehaald en geïsoleerd, maar gelukkig spawnden ze beiden niet. Holland moest minstens zes kolonies hebben in één nacht voor haar kruisingen en als ze waren gespawnd was het verloren materiaal. Kolonies moeten in dezelfde nacht spawnen als kruisingen moeten worden ingezet, want het genetische materiaal is niet lang te bewaren. De koralen konden dus beide terug in de tank en wij konden naar huis en ons bed in.

Woensdagmiddag heb ik samen met Lynn een wandeling gemaakt op het strand. Daarna hadden we een overleg met Lena haar team en spraken we de plannen door voor die avond met mogelijke scenario’s. De twee koraalsoorten van Andrews team vertoonden kenmerken van setting (rood-roze eitjes zichtbaar vlak onder het oppervlak van de koraalwand) en deze werden geïsoleerd. Koralen spawnen nadat de zon onder is en het is dan pikkedonker in het buitengedeelte van SeaSim behalve het natuurlijke licht van de maan. We gebruiken dan het rode licht van onze hoofdlamp. Op het moment vlak voor spawning, mag zelfs niet met rood licht op de koralen worden geschenen. Ze zijn dan super gevoelig en dit kan de spawning stoppen. Het is absoluut verboden om met wit licht rond te schijnen, want dit stopt onmiddellijk het proces. Na het spawnen heb ik eerst gekeken hoe anderen het genetisch materiaal uit het water verzamelden en daarna heb ik het ook voor het eerst zelf gedaan. In het binnengedeelte van SeaSim, in experimentkamers werd het genetisch materiaal gescheiden en werden de eitjes gewassen. Ook dit heb ik gedaan. Vervolgens werden de koraalsoorten van Holland en Jose nog gecheckt of ze setting kenmerken vertoonden, maar nee helaas. Voor ons zat het werk erop en wij konden terug naar huis en ons bedje in.

Donderdagochtend ging de wekker heel vroeg, want Lynn en ik wilden graag de zonsopgang op het strand bekijken. Een mooi voordeel van op stage overnachten en dat AIMS aan het strand ligt. Daarna ben ik weer mijn bed in gedoken en heb nog even geslapen. In de middag had ik samen met Wing een SeaSim lab introductie. Om half 5 begon het checken van de koralen weer en om half 6 werden de eerste kolonies al geïsoleerd. Ik heb eerst eitjes geschept voor Lena haar team en daarna heb ik in het buitengedeelte van SeaSim geholpen om na eerste spawningronde de koralen weer in de grote tanks te plaatsen, de bakken geleegd en schoon gespoten en klaar te maken voor de volgende spawningronde. Ik heb wat genetisch materiaal gescheiden en de eitjes gewassen. Daarna heb ik met Wing in het lab in wat monsters van spawning klaar gemaakt om ze op te sturen naar een ander lab. Na een laatste check bij de koralen van Holland en Jose, die nog altijd niet spawnden, zijn we naar de cabin gegaan. Daar hebben we nog even nagezeten met Oscar en Jose die vanaf woensdagavond bij ons in huis sliepen en daarna zijn we op bed gegaan.

Vrijdagochtend ging de wekker weer vroeg en hebben Lynn en ik weer de zonsopgang bekeken op het strand. Daarna hebben we beide nog even geslapen. Rond de lunch hadden we een overleg met Kat en Wing over hoe nu verder. De beide koraalsoorten van Holland en Jose zouden waarschijnlijk niet meer gaan spawnen deze maand en als er toch een paar kolonies zouden gaan spawnen, dan waren er wel genoeg mensen om te helpen. Verder zou Andrew zijn koralen ’s avonds weer gaan spawnen, maar de opbrengst was niet meer nodig voor experimenten en dus was er voor ons eigenlijk niets meer te doen. Dit betekende dat wij onze tassen in konden pakken, de cabinschoon hebben gemaakt en het verse voedsel hebben verdeeld. Het houdbare voedsel blijft in het huisje, want bij de November spawning zitten wij weer in hetzelfde huisje. Ik ben met de AIMS auto weer naar huis gegaan en ben vroeg mijn eigen bedje weer ingedoken!

Veel liefs,

Ilse

• 27 Oktober 2016 - 09:22

John:

Leuk verslag, het gaat je goed.
    Groetjes.