Christmas Day, Boxing Day en stage - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu Christmas Day, Boxing Day en stage - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu

Christmas Day, Boxing Day en stage

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

21 Januari 2017 | Australië, Townsville

Zie ook mijn volgende blog: Oud & nieuw, Nieuwjaarsduik en stage

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik jullie erg bedanken dat jullie mijn blogs nog altijd trouw volgen! Ik wil even stilstaan bij het feit dat dit alweer mijn 30e blog is en dat betekent dat ik al een aardige tijd hier aan de andere kant van de aardbol verblijf. Na deze blog volgen er nog maar een aantal blogs en dan sta ik alweer met beide voetjes op Nederlandse bodem en zullen jullie moeten afkicken van mijn verhalen. Maar goed, dat duurt nog even, dus veel leesplezier!

Zaterdag was de dag voor kerst en had ik het plan om naar het strand te gaan. Helaas was het flink bewolkt dus besloot ik maar naar het winkelcentrum te gaan. Zaterdag is de enige dag dat ik ergens heen kan met de bus en kan ik naar de wat grotere winkels. In het winkelcentrum was het gezellig druk, met kerst zo vlak voor de deur.

Zondag was het kerst. In Australië kennen ze maar één kerstdag, namelijk Christmas Day. ’s Ochtends kreeg ik het traditiegetrouwe ontbijt van de familie waar ik bij verblijf, bestaande uit pannenkoekjes met ijs, fruit en maple syrup. En dat buiten op het balkon met een ochtendzonnetje bij 30 ◦C. Je kunt misschien wel inbeelden dat het moeilijk was voorstellen dat het daadwerkelijk kerst was. Gelukkig stond er een kerstmanpop met lichtjes op het balkon en stond de kerstmuziek aan om in de sfeer te komen. Hoewel het een beetje tegenstrijdig was aangezien de kerstliedjes over een koude en witte kerst gingen! Daarna konden we uitbuiken en heb ik heerlijk een kerstfilm gekeken. Na het middaguur kwamen Riley en Eden thuis die ’s ochtends kerst hadden gevierd bij hun moeder. Onder de kerstboom lagen cadeautjes die eerst werden uitgedeeld en daarna mochten we om de beurt een cadeautje uitpakken. Mijn cadeautjes waren Australische en Townsville cadeautjes zodat ik herinneringen heb als ik naar huis ga, super leuk! Rond twee uur zaten we aan de lunch. In Australië worden met kerst vaak koude gerechten zoals vis en salades gegeten aangezien het zo warm is. Wij hadden een uitgebreide lunch met garnalen, diverse salades, broodjes en gegrilde aardappelen. Daarna hebben we met zijn allen een spel gespeeld waarbij we vragen moesten beantwoorden en liedjes, tv-programma’s en films moesten uitbeelden. Aan het eind van de middag hebben we trifle als toetje gegeten. Daarna was het tijd voor Joe, Kathy, Riley en Eden om naar het vliegveld te gaan aangezien later in de week een bruiloft hadden, aan de andere kant van het land. Ik heb afscheid genomen van Kathy, want ik zou haar niet meer zien voordat ik zou vertrekken. Het afscheid nemen begint nu al en ik realiseer me dat ik over minder dan een maand alweer in Nederland ben. ’s Avonds heb ik nog even met het thuisfront geskyped om toch ‘samen’ kerst te vieren.

Maandag was het geen tweede kerstdag, maar Boxing Day. Een soort tweede kerstdag waarbij er overal uitverkoop is en veel deals zijn in winkels. Ik had een Nederlands meisje ontmoet via Facebook die nu toevallig in Townsville was en ik had afgesproken met haar om naar het strand te gaan. Wachtend bij de bushalte realiseerde ik mij dat de bussen wellicht volgens zondag-dienstregeling zouden gaan. En op zondag rijden er geen bussen bij mij, heel fijn.. Ik had een man aangesproken die in een auto stapte en die bevestigde dat er waarschijnlijk geen bussen zouden komen. Toch besloot ik nog even te wachten om te zien of er heel misschien toch een bus ging, maar nee. Net toen ik weg wilde gaan, kwam diezelfde man weer langs. Hij had het thuis opgezocht en kwam speciaal weer naar de bushalte toe om mij te vertellen dat er helaas geen bussen zouden komen. Caleb was al naar zijn werk en de man wilde mij wel een lift geven, maar dan kwam ik niet meer thuis. Super jammer en ik heb Charlotte toen moeten afzeggen. Dat is dan weer het nadeel van het Australische openbaar vervoer en geen auto hebben. Tijdens kerst zijn er veel huizen mooi verlicht met kerstlichtjes, rendieren, kerstmannen en kerstbomen. Naar horen zeggen waren er voorgaande jaren veel meer huizen versierd en staan sommige straten er echt bekend om dat ze mooi zijn versierd met lichtjes. In mijn straat had ik al een aantal huizen gezien die mooi verlicht waren en dus besloot ik een wandeling te maken door mijn buurt om dit te bekijken, erg mooi!

Aangezien het vakantie was, was AIMS gesloten en had het personeel vrij. Wing vertelde mij dat studenten geen vakantie hebben, maar volgens mij verschilt dit per universiteit en per supervisor of je wel of geen vakantie hebt. Ik was de week ervoor ziek geweest en had last van mijn pols en had nog een hoop te doen voor mijn deadline dus kon die tijd eigenlijk wel goed gebruiken. Ik ben die week dus volle dagen naar AIMS geweest en heb mij vooral vermaakt van het tellen van alle babykoraaltjes van mijn experiment. Ik kan je vertellen dat dat er nog al wat waren. Ik geloof over de 4000. Maar dat is wel een goed teken, want ik heb goede resultaten voor mijn onderzoek dus ben erg tevreden. En de baby’s groeien als kool en zijn mooi gekleurd dus het was naast dat het heel veel werk was ook erg leuk.

De AIMS road van de snelweg naar AIMS is zo’n 16 km en normaal zoeven we daar overheen, omdat we gewoon z.s.m. op werk en naar huis willen gaan. Maar deze week was ik twee dagen alleen en kon ik met de ramen open en langzaam rijden iets meer van de weg genieten. Tegelijkertijd was het ook voor mijn eigen veiligheid, want als ik iets zou aanrijden of er iets met de auto zou gebeuren, was er niet direct iemand die mij kon helpen.

Woensdag en vrijdag ging Heidi met mij mee aangezien zij voor haar sponges moest zorgen en de tanks daarvan schoon moest maken. Dat was wel gezellig voor mij, want het was erg uitgestorven op AIMS en daardoor wel een beetje ongezellig.

Dit was dan alweer mijn allerlaatste blog uit 2016. Ik wens jullie een heel fijne jaarwisseling en ik vervolg mijn avonturen in 2017. Tot volgend jaar!

Lieve nieuwjaarsgroetjes,

Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 12147

Voorgaande reizen:

24 Juli 2016 - 24 Januari 2017

Australië

Landen bezocht: