The Strand, Touch en stage - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu The Strand, Touch en stage - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu

The Strand, Touch en stage

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 September 2016 | Australië, Townsville

Lieve allemaal,

Zaterdagochtend heb ik de bus gepakt naar het centrum van Townsville. Hier bleek het heel erg uitgestorven te zijn, aangezien het voornamelijk het business district is en alle kantoren en bedrijven op zaterdag natuurlijk gesloten zijn. Er zijn hier en daar wel wat kledingzaakjes, maar deze bleken ook niet open te zijn. Gelukkig is The Strand, het strand van Townsville, dichtbij het centrum. Ik kwam met een oude meneer aan de praat toen ik vroeg of ik de goede kant op ging. Hij was enthousiast over Nederland, want hij was vroeger op bezoek geweest bij vrienden in Arnhem en vond Nederland een mooi land. Aan het strand loopt een groot fiets- en wandelpad met aan de andere kant van het pad grote grasvelden en picknicktafels. Aangezien het weekend was, waren veel er veel gezinnen en families. Wel heel gezellig druk! Ik ben de boulevard helemaal af gelopen tot aan het einde van The Strand waar de Rockpool is. Dit staat in verbinding met de oceaan door kleine sluizen, maar is voor de rest helemaal afgeschermd met stenen en betonblokken met daar overheen heen wandelpad. Collega’s van AIMS vertelden me later dat daar nog een mooie wandeling en klim is naar een uitkijkpunt vlakbij de Rockpool, dus dat ga ik volgende keer doen. Ik heb heerlijk gezwommen en uitgerust bij de Rockpool. Daarna heb ik de bus teruggepakt naar het winkelcentrum, heb boodschappen gedaan en ben toen terug naar huis gegaan.

Zondag heb ik weer een klim gemaakt naar Mount Louisa, de berg achter mijn huis, om toch een beetje in conditie te blijven ;) En omdat het uitzicht gewoon zo mooi is van daarboven!

Maandag had ik de AIMS auto voor mijzelf en dat was fijn, want ik hoefde niemand op te halen op de heenweg en op niemand te wachten op de terugweg. Met de platen met de babykoralen gaat het heel goed, want er is weinig algengroei! We hopen dat dat zo blijft, dat scheelt veel werk per dag!

Riley had mij uitgenodigd om bij haar Touch wedstrijd te kijken. Dit is de vriendelijke variant van rugby waarbij ze in plaats van elkaar naar de grond te werken, elkaar tikken. Op maandagavond worden alle wedstrijden van de teams van de universiteit naast elkaar gespeeld op een groot sportterrein. Een gezellige sfeertje! Ik heb meegedaan in de warming up en het ging best goed. Ik werd al uitgenodigd om de wedstrijd mee te spelen, maar hier heb ik toch vriendelijk voor bedankt aangezien ik er eerst maar eens achter moest komen hoe het spel werkt en wat de regels zijn. Misschien dat ik komende tijd wel met hun mee ga trainen.

Dinsdag heb ik mijn PhD’er Wing ontmoet. Zij was afgelopen twee weken nog in Hongkong en ik had haar alleen een paar keer via Skype gezien. Wing is een heel lief, bescheiden en vrolijk persoon. Het samenwerken met haar en Lesa gaat denk ik helemaal goed komen!

Woensdag arriveerden de plugs (stenen rondjes) waarop we de babykoralen kunnen laten groeien na spawning. Dit zijn 8 verschillende kleuren en per kleur hebben we 5 houders met plugs nodig. In elke houder passen 165 plugs, dus in totaal moeten we 6600 plugs in houders stoppen. Daarnaast hebben we nog 4 houders nodig voor het experiment met de waxlaag, dus dat zijn ook nog 660 plugs. Hier gaan behoorlijk wat uren in zitten zoals je je kunt voorstellen. Maar met een muziekje op of een serie voor je neus had ik een aan het eind van de dag best een aantal houders gevuld. Deze houders met plugs moeten uiterlijk volgende week in de SeaSim tanks staan om de voorbehandeling te starten. Dit wordt gedaan zodat de babykoralen na spawning beter op de plugs zullen hechten. ’s Middags hield Wing een presentatie over haar onderzoek voor de onderzoeksgroep en dat was erg interessant. Ik heb nu een beter beeld van haar onderzoek en waarmee we verder gaan.
’s Avonds begon het nieuwe seizoen van The Bachelorette en dit heb ik samen met Eden (De oudste dochter van Joe, 17) gekeken. In Nederland bestaat dit programma ook waarbij één man of vrouw uiteindelijk een partner kiest uit 16 kandidaten. Vorige week was de laatste aflevering van The Bachelor wat voor flink wat ophef zorgde en overal te horen was op de radio de dag na de ontknoping. Het leek mij dus een leuk idee om dit nieuwe seizoen te kijken.

Donderdag reed ik heen naar AIMS en overkwam mij wat ik hoopte nooit mee te maken hier.. Vanuit het niets schoten opeens twee wallabies de weg over. Ik heb vol op de rem getrapt, maar helaas mocht dat niet baten. Ik heb de eerste wallaby op een haar na geraakt, maar de tweede heb ik helaas wel geraakt. We hebben de auto omgekeerd om te zien of er een baby wallaby was en of we hem überhaupt nog konden redden. Helaas had hij zijn poot gebroken en was hij erg geschrokken dus hij strompelde de bosjes in. Ook had hij een dikke snee bij zijn nek en hij zou het waarschijnlijk niet redden.. Het voelde heel rot, maar het ging zo snel dat het niet te voorkomen was. We konden hem niet meer redden. De auto had nauwelijks schade gelukkig en we zijn daarom verder gereden naar AIMS. Ik kreeg de complimenten van Darren en Michael dat ik zo goed gehandeld had en dat ik nu ‘een echte Aussie ben’.
’s Middags ben ik met Wing bij de werkplaats geweest. In de werkplaats maken ze met machines of met de hand alle materialen die je nodig hebt voor je experiment. Hier hebben we overlegd met een man wat we precies gemaakt willen hebben voor onze experimenten en alles uitgemeten. Daarnaast heb ik weer een aantal houders gevuld met plugs, dus het einde komt in zicht.
’s Avonds was de tweede aflevering van The Bachelorette op tv en deze heb ik ook samen met Eden gekeken. Elke week worden er twee afleveringen uitgezonden dus dat gaat mooi snel.

Vrijdag was het weer zo ver: het was weer ‘Game day’. De Cowboys speelden die avond in Sydney de halve tegen de Sydney Sharks en dus liepen sommige mensen op AIMS weer in hun Cowboys-outfit rond. Ook hingen nog steeds hier en daar spandoeken in de stad en hoopte iedereen heel erg dat ze de finale zouden halen.

In de ochtend heb ik met Lesa heerlijk buiten in het zonnetje houders met plugs lopen vullen. ’s Middags hadden we een skype overleg over de voorbereidingen met Madeleine, onze professor. ’s Avonds heb ik met Eden eten gekookt en daarna hebben we met z’n allen de wedstrijd gekeken. Helaas hebben de Cowboys verloren van de Sharks en kunnen ze geen landskampioen meer worden. Hopelijk volgend jaar beter!

Heel veel liefs,

Ilse

  • 28 September 2016 - 13:06

    Lia:

    Hallo Ilse,

    Ik heb weer met veel plezier je belevenissen gelezen. Leuk hoor.
    Wat een andere wereld. Geweldig leuk om dat mee te maken.
    Nog heel veel succes met alles wat je nog gaat doen.

    Groetjes van Lia

  • 28 September 2016 - 21:32

    Tante Henny:

    Lieve Ilse,

    Wat fijn Ilse dat je het zo naar je zin hebt.
    Het is denk ik een heel andere wereld als Groningen.
    Geniet maar lekker van al het onbekende.

    Hartelijke groeten van ,
    tante Henny

  • 03 Oktober 2016 - 09:07

    John:

    Je bent goed bezig.
    Bouwt leuke contacten op, is wel gezellig als je daar zolang bent.
    Morgen vertrekt onze kanjer richting Australie.
    Hoop dat hij het net zo mooi zal hebben als jouw, ben er niet bang voor, komt vast wel goed.
    Nog 4 week, dan kunnen jullie elkaar weer omhelzen.

    Groet en nog veel plezier, John.

  • 03 Oktober 2016 - 14:38

    Joëlle:

    Hi Ilse,
    Ik ben van mening dat het helemaal niet nodig is om de regels te kennen voordat je met een wedstrijd mee gaat doen. Gewoon die bal pakken en naar voren rennen heuj! Of zigzaggend. Of achteruit lopend. Wat je maar leuk vind ha!
    Fijn dat je nu een 'echte Aussie' bent, check!
    Maare, hoe maken jullie de platen met de babykoralen schoon? Moeten jullie de tanks in in een duikpak of zijn de tanks ondiep en kan je er van bovenaf al bij?
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 12175

Voorgaande reizen:

24 Juli 2016 - 24 Januari 2017

Australië

Landen bezocht: