Coffs Harbour en Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu Coffs Harbour en Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu

Coffs Harbour en Byron Bay

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

02 Augustus 2016 | Australië, Byron Bay

Lieve allemaal,

Zondagochtend zijn we van Cresent Head vertrokken richting Byron Bay. Onderweg hebben we een stop gemaakt in het dorpje Coffs Harbour. Hier bleek een zondagse markt te zijn waar we een typisch Australische meat pie hebben gekocht, heerlijk! Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt, genaamd de Coffs Harbour Creek walk. Dit was een wandelroute langs een riviertje. Tijdens onze wandeling kwamen we langs een rugby veld waar een wedstrijd aan de gang was en hebben we even staan kijken.

Hierna zijn we doorgereden naar het populaire kustplaatsje Byron Bay waarbij we onderweg nog ooggetuigen waren van een kleine bosbrand naast de snelweg. In Byron Bay verbleven we 2 nachten in the Arts Factory Lodge. Hier kun je overnachten in dorms, cabins, zelfgebouwde hutjes in allerlei maten en een tipitent. Verder kun je ook een eigen tent opzetten en kun je met je camper komen. The Arts Factory heeft alle faciliteiten zoals een gemeenschappelijke keuken, eetruimte en zitgedeeltes. Daarnaast is er ook een juicebar, een verkoop van creatieve uitingen en een zwembad gelegen tussen de kamers van het hostel. Het hostel is een kleurrijke verschijning door alle muurschilderingen.

In tegenstelling van wat wij verwachtten, was er geen grasveldje waar we onze camper op konden parkeren, maar staan we op een soort van parkeerplaats voor het hostel en maken we gebruiken van alle faciliteiten in/rond het hostel. Om ons heen staan meerdere hippie busjes en auto’s met relaxte hippiemuziek, lopen de meeste mensen in kleurrijke wijde kleding rond en heeft menig hostelbezoeker dreadlocks. Dit past erg goed bij de uitstraling van het dorpje zelf.

We konden goed merken dat we een stuk noordelijker zijn dan voorheen (800 km boven Sydney), want het was in Byron Bay langer licht en bovendien warmer. Het hostel is dan ook veelal gericht op het buitenleven in plaats van op het binnen zijn. We hebben dan ook voor het eerst ’s avonds buiten kunnen eten in slechts een vestje. Hierna koelde het ook wel weer redelijk af. Afgelopen 2 avonden was dat écht niet te doen. Toen waren we zo warm mogelijk ingepakt en hebben we zelfs in de camper gegeten, omdat het buiten te koud was.

Daarnaast valt het ons op dat in steden, dorpjes en onderweg gratis en goed onderhouden toiletten zijn. Dit is voor ons erg fijn, aangezien we geen toilet e.d. aan boord hebben.

Maandagochtend zijn we vroeg opgestaan en hebben we in het zonnetje ontbeten. Het hostel heeft diverse leuke zitjes en loungegedeeltes op het terrein. Hierna konden we met het hippiebusje van het hostel meerijden naar het centrum toe en begonnen we aan onze wandeling naar ‘het meest oostelijke punt van Australië’ en de bekende witte vuurtoren van Byron Bay. Onderweg kwamen we langs vele stranden waar heel veel mensen aan het surfen waren, zowel goede surfers als beginnersklasjes. We hadden al gehoord en gelezen dat er zo’n 160 bottlenose dolfijnen in de baaien rond Byron Bay zwemmen en dat walvissen langs de kust trekken tussen mei en oktober van Antartica naar Queensland en terug als ze hun jongen rond Queensland hebben gekregen. Bij een uitkijkpunt stond een mooie Maori dame (inheemse bevolking in Nieuw-Zeeland) die liederen zong voor de walvissen en op energieniveau contact probeerde te maken met de walvissen. Maori hebben een speciale connectie met walvissen aangezien ze geloven dat dat hun voorouders zijn. In haar ene hand had ze waarschijnlijk een stuk walvisbot met veren eraan. Zelf was ze opgemaakt met zwarte lippen zoals Maori hebben, had ze veren in haar haar en sieraden gemaakt van het bekende greenstone. Het was heel erg mooi om haar zo te zien. We hebben tijdens onze wandeling zo’n 6 humpback whales voorbij zien komen en veel bottlenose dolfijnen die heerlijk aan het spelen en aan het ‘surfen’ waren in en op de golven. Er was zelfs een baby dolfijn bij.

Aangezien het winter is hier is de Pacific Ocean nog vrij koud, maar na de wandeling naar de top van de berg met de vuurtoren en terug was een verfrissende duik in de oceaan erg fijn!

’s Avonds zijn we uiteten geweest bij een sushi restaurantje. Je kon van de band allerlei sushi gerechtjes pakken en de kleur van de bordjes bepaalden hoeveel je uiteindelijk moest betalen. Erg leuk en erg lekker!

We hebben genoten van onze tijd in Byron Bay. Iedereen is hier gemoedelijk wat te merken is aan de vele ‘no worries’ die je krijgt als je wat vraagt en er hangt een relaxte sfeer door alle surfers en hippies in het dorpje.

Nu gaan we op weg naar een volgend leuk dorpje aan de oostkust! Tot snel!

Liefs, Ilse

• 04 Augustus 2016 - 15:15

Joëlle:

Leuk om te lezen wat jullie meemaken!!
    Liefs <3

• 04 Augustus 2016 - 18:41

Tiny Boerema:

Lieve Ilse en Evelien,

Vanmiddag je moeder bij mij op bezoek gehad en ze vertelde dat jullie reis te volgen was via de site: waar ben jij nu!!!
    Na het eten direct opgezocht en heb ik je verhalen gelezen: fantastisch !!!!
    Blijf dat natuurlijk doen, want de herinneringen aan onze reis in Australie komen zo ook weer bij ons boven!!! Hele fijne reis samen!
    Liefs,Tiny☀️