Airlie Beach en Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu Airlie Beach en Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu

Airlie Beach en Whitsundays

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

13 Augustus 2016 | Australië, Airlie Beach

Lieve allemaal,

We zijn weer terug van onze twee nachten en twee dagen trip naar de Whitsundays. De Whitsundays is een eilandengroep van 74 eilanden die voor de kust ter hoogte van Airlie Beach liggen. Slechts zes eilanden zijn bewoon of er is een resort en voor de rest zijn de eilanden onderdeel van de Whitsundays National Park. De Whitsunday liggen al in het Great Barrier reef, dus er is veel mooi koraal.

Aangezien we woensdagmiddag al waren ingecheckt bij OzSail, de organisatie waarmee we gingen, hadden we donderdagochtend heel veel tijd om uit te slapen en rustig te ontbijten. Iets voor tienen waren we uitgecheckt op de camping en reden we naar OzSail om wat bagage te stallen. Hierna zijn we doorgereden naar de haven Abell Point Marina waar onze boot lag. Deze haven is in handen van een zeer rijke eigenaar en iedereen is verplicht een bijbehorend uniform te dragen van de boot. De boot waarmee wij gingen, is een 18 meter lange trimaran. In het midden van de trimaran is de echte boot en aan beide zijkanten was er nog een zijvleugel. Het voordeel hiervan is dat er aan weerskanten van de boot netten zijn waarin je kunt hangen. Een ander voordeel is dat deze boot door beide zijstukken super stabiel in het water ligt tijdens het zeilen. Om elf uur verzamelden we met onze groepsgenoten in de haven en kregen we een stingersuit (een dunne wetsuit tegen de kwallen). Hierna gingen we aan boord en kregen we een slaapplek toegewezen. Evelien en ik sliepen in één van de 3 slaapkamertjes in een vleugel. Dit was een slaapkamertje van 1,80 meter bij 1,50 meter en om eruit en erin te komen moest je via luikje die naar boven kon worden opengeklapt. We werden voorgesteld aan de schipper, de kok en de ‘deckhand’. Ook kregen we een safety briefing en werd verteld wat we komende dagen zouden doen. Vervolgens gingen we de haven uit en zeilden we ongeveer 4 uur tussen de eilanden door naar de eerste plek waar we gingen snorkelen. Onderweg zagen we een aantal dolfijnen en een walvis. Met een klein speedbootje werden we in groepjes verder de baai ingebracht waarna we boven het koraal en de talloze mooie vissen langs de baai verder snorkelden. Hierna kon je terug met het speedbootje of je kon zelf terug naar de boot. Vervolgens zeilden we verder naar de overnachtingsplek in een baai bij Whitsunday Island. Ik heb een tijd achter het roer gestaan en ons naar de overnachtingsplek gevaren, erg leuk om te doen! Hier waren we ooggetuige van een prachtige zonsondergang tijdens het diner. ’s Avonds hadden we een paar kennismakingsspelletjes en aangezien het best koud werd en iedereen moe was, gingen we vroeg naar bed.

Vrijdagochtend stonden we om zes uur op, hebben we snel ontbeten en hierna werden we in groepjes met het speedbootje aan land van Whitsunday Island gebracht. We zijn naar een uitkijkpunt gewandeld. Er is maar heel weinig zoetwater op het eiland waardoor er eigenlijk geen grote dieren leven, maar op Whitsunday Island leven zo’n 40 rotskangoeroes waarvan we er één hebben mogen zien (zijn kleiner en donkerder dan de kangoeroes die we eerder gezien hebben). Er werd ondertussen nog verteld over de vegetatie van het eiland en we kwamen langs een mierennest. Het klinkt een beetje gek, maar je kunt het groene kontje van de mier likken en dit smaakt dan naar lime. Voor de mieren is dit werkzaam als hun afweersysteem. Vanaf het uitkijkpunt hadden we prachtig uitzicht over de andere kant van het eiland, namelijk North Whitehaven beach en South Whitehaven beach. Het zand is bijna spierwit en is geen zand, maar silica. Met deze silica kun je jezelf scrubben, je tanden poetsen en je haar wassen. Echter gaat het silica wel in kleren en handdoeken zitten waardoor je het er lastig uitkrijgt. Door de getijdenstroming wordt het silica makkelijk meegenomen en ziet het strand er bij laagwater elke keer anders uit. Toen wij bij het uitkijkpunt aankwamen, was het net hoogwater geweest en werd het laagwater. Dit betekende dat er steeds meer strand te zien was. We hebben heerlijk over het strand gewandeld en gezwommen. Ondertussen ons keer op keer realiserend dat we nu rondliepen op het één na mooiste strand ter wereld! Het strand is zó wit en de zee hierdoor zó blauw, een prachtig gezicht als de zon hierop schijnt. Na twee uur zijn we via het uitkijkpunt terug gelopen naar het strandje vanaf waar we weer naar de boot werden gebracht. Vanaf het uitkijkpunt was nu veel meer strand te zien dan voorheen. Voordat we naar onze eerste snorkelspot gingen varen werden we aangemoedigd onze ogen goed open te houden. In de baai waar we lagen waren namelijk erg veel zeeschildpadden die elke 40 minuten tot twee uur een keer boven komen om adem te halen. Eén schildpad kwam echt heel vlak bij onze boot boven en was een heel stuk groter dan wij gedacht hadden. Schildpadden kunnen tot 400 jaar oud worden dus, zoals we de deckhand, mogen geloven zouden de schildpadden die wij gezien hebben James Cook nog voorbij hebben kunnen zien varen.

Op onze eerste snorkelplek van de dag werden we weer met het speedbootje weer ergens in de baai gedropt en vanaf hier konden we langs het rif snorkelen. Er was ons al beloofd dat het koraal hier veel mooier was dan donderdag en dit was ook zeker waar. Ook waren er weer talloze verschillende vissen waardoor je het idee had dat je in een aquarium rondzwom. Tot slot zijn we weer in het bootje geklommen en teruggevaren naar de boot.

We zijn verder gezeild naar de derde en laatste snorkelplek van de trip en ook ditmaal werden we met het speedbootje in de baai gedropt. Als je vanaf de boot de baai inkijkt over het water heb je geen idee dat er zo’n gekleurde en bijzondere onderwaterwereld is. Bij deze snorkelplek had je ook weer het gevoel dat je in een aquarium zwom. Op deze plek waren twee grote bruine vissen van zo’n 1,5 meter lang. Ze worden George en ‘het vriendinnetje van George’ genoemd. De ‘deckhand’ die het speedbootje bestuurde en in de baai lag te wachten totdat we terug wilden, had voer mee en er kwamen ontzettend veel vissen op af. Een heel mooi gezicht en bijzonder om tussen honderden vissen te zwemmen. Daarnaast hebben we op deze snorkelplek ook Nemo gezien. Voor de film Finding Nemo hebben ze op deze plek eerst opnames gemaakt om er vervolgens een tekenfilm van te maken. Na de twee snorkelsessies zeilden we naar de baai waarin we gingen overnachten, kregen we gezonde snacks en konden we de zon onder zien gaan. Hierna hebben we gegeten, wat gedronken en zijn we weer vroeg ons bed ingedoken.

Zaterdagochtend werd de motor om zes uur gestart en vertrokken we terug naar Airlie Beach. Eenmaal de baai uit werden de zeilen weer gehesen en waren we rond half tien weer terug aan wal. We hebben weer boodschappen ingeslagen aangezien we onze voorraad voor de Whitsundays zoveel mogelijk hadden opgemaakt. Daarna hebben we een middag aan de Lagoon gelegen en hebben we gelezen en gezwommen. Hierna hebben we nog even wat winkeltjes bekeken, een ijsje gehaald en zijn we naar dezelfde camping gereden als de nacht voordat we naar de Whitsundays gingen. Eenmaal aangekomen op de camping hebben we een wasje gedraaid. Ook konden we eindelijk weer douchen en al het zoute water van ons af spoelen.

Morgen gaan we weer de weg op en rijden we naar Townsville waar we een paar dagen zullen verblijven.

See ya!

Cheers, Ilse

• 18 Augustus 2016 - 20:22

Jolanda:

Ilse, wàt een belevenissen. En je bent nog maar pas weg. Dat belooft nog wat..... Prachtige foto's en wat schrijf je leuk! Ik kijk uit naar het volgende verhaal.

• 19 Augustus 2016 - 22:08

Tante Henny:

Lieve Ilse en Evelien,

Wat mooi dat ik jullie kan volgen wat jullie allemaal beleven.
    Geniet er maar goed van.
    Evelien jij straks weer een veilige reis naar huis, en Ilse ik wens je alle goeds
    met je stage als de vakantie voorbij is.
    Maar eerst nog maar even genieten met je beiden.

Liefs ,tante Henny

• 20 Augustus 2016 - 12:41

Annemiek Schuster:

Lieve Ilse ,

Wat een belevenissen en wat een prachtige omgeving en wat hebben jullie al een hoop gezien en beleefd. Ik ben zo ook heel benieuwd waar je gaat verblijven en naar je stageplek .
    Fijn dat jullie dit ook als zussen zo met elkaar mogen beleven . Evelien goede terugreis gewenst en van Ilse horen we nog hoe het verder gaat . Knuffel en pas goed op jezelf. Annemiek.