Eerste stageweek - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu Eerste stageweek - Reisverslag uit Townsville, Australië van Ilse - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

12 September 2016 | Australië, Townsville

Lieve allemaal,

Maandag heb ik voor de laatste keer uitgeslapen, lekker gelezen en gezwommen in het zwembad om mijn laatste vakantiedagje goed te vieren.

Dinsdag ging de wekker om kwart over 6 aangezien ik om kwart over 7 zou worden opgehaald met de AIMS auto. De werkdag begint altijd om 8 uur en eindigt om kwart voor 5. Best lange dagen dus! Het instituut ligt 45 minuten buiten Townsville op de punt van een schiereiland aan de oceaan en AIMS heeft zo’n 30 auto’s die worden gebruikt voor het carpoolen. Aangezien ik een rijbewijs heb uit een ander land moet ik eerst een rijles volgen om er zeker van te zijn dat ik echt kan rijden en dan kan ik de auto introductie volgen, de AIMS papieren tekenen en dan mag ik ook in de AIMS auto’s rijden. De indeling van de auto’s is op basis van de buurt waarin je woont. Ik zit in de auto met 3 mannen waarvan ik er nu 2 heb ontmoet. De ene man is zowel onderzoeker op het lab als een duiker. Hij gaat regelmatig een paar dagen met de AIMS boot weg en surveilleert onderwater de koralen, het verbleken van het koraal en de zeesterren die de koralen zeer aantasten. De andere man is een accountant en dus van een heel andere afdeling. Hij is ook net begonnen bij AIMS dus we zitten in hetzelfde schuitje! Doordat we een gemengde auto hebben qua functies hoor je ook wat anderen doen voor het instituut.

Eenmaal aangekomen bij AIMS kon ik bij de receptie een pasje laten maken en kwam Lesa, een van mijn stagebegeleiders mij ophalen. Zij nam mij mee naar haar kantoortje die ze deelt met mijn professor Madeleine (zij zit voornamelijk in Melbourne en is maar eens in de 2 a 3 maanden in Townsville) en mijn PhD’er Wing (zij is momenteel in haar moederland Hong Kong). Nadat we kennis hadden gemaakt, kreeg ik van Lesa een rondleiding door een aantal gebouwen op het terrein. Ik zal veel tijd doorbrengen op 3 plekken: het kantoor, het lab en SeaSim. SeaSim is een groot gebouw waar ze heel veel kamers hebben met verschillende tanks. In deze tanks worden de koralen gegroeid en zwemmen vissen. SeaSim is zo’n 4 jaar geleden gebouwd nadat ze een enorme subsidie hadden gekregen. Ze hebben er heel lang over gedaan om SeaSim te bouwen nadat ze er zeker van waren dat ze de juiste technieken en materialen hadden. Ze hebben van bijna alles een prototype laten maken, bij bedrijven over de hele wereld en deze getest. Op basis hiervan is SeaSim gebouwd. Alle systemen (pompen en buizen) zijn in tweevoud aangelegd in het hele gebouw en na zoveel uur wordt geschakeld tussen beide systemen. Dit is om er zeker van te zijn dat alles altijd werkt. Ze pompen zeewater uit de oceaan en filteren dat zodat het voldoet aan de eisen. Een deel van het zeewater wordt gekoeld en het andere deel wordt verhit, dit wordt gemengd zodat ze de benodigde temperaturen heel constant kunnen houden. Daarnaast is er hetzelfde systeem voor gewoon water en een back-up systeem dat van gewoon water zeewater kan worden gemaakt indien nodig. Per kamer zorgen ze ervoor dat de tanks op vier verschillende systemen zijn aangesloten en kunnen talloze combinaties worden gemaakt met watertemperatuur, pH en CO2. Alles informatie is op een computerscherm te zien en in te stellen. Heel indrukwekkend.
Buiten staan grote tanks met enorme Doornenkronen (type zeesterren die zo’n 42% van het koraal aantasten) en super grote kreeften.
Mijn dag heb ik verder doorgebracht met het schrijven van mijn onderzoeksvoorstel en allerlei verslagen en dingen afronden van de Hanze en VHL.

Woensdag reed ik alleen met de accountant naar AIMS en onderweg naar het instituut zagen we twee wallabies en een kangoeroe de weg oversteken. Er is ontzettend veel wildlife (slangen, krokodillen mogelijk in het water, boomkikkers, wallabies, kangoeroes en wilde zwijnen) rond het instituut en daarom moet altijd voorzichtig worden gereden. Op mijn programma voor die dag stonden de SeaSim introductie en een lab introductie. Dit waren lange rondleidingen waarbij een checklist werd langsgegaan met alle punten van regels, veiligheid en materialen etc. Bij de introducties kreeg ik een formulier mee en kon ik alle besproken punten afstrepen. Vervolgens moest ik hem ondertekenen en daarna mijn stagebegeleider. Na het voltooien van deze introducties en papieren kon mijn pasje worden geupgrade en ik heb nu zelf toegang tot het PC2 lab en SeaSim.

’s Avonds heb ik met Joe, zijn dochters en Caleb meegegeten en kwam er een discussie over of Nederland nou ‘Holland’ heet of ‘The Netherlands’ in het Engels. Er is op Youtube een kort filmpje die alles uitlegt over de naamgeving en het verleden van Nederland en deze heb ik hun laten zien waarna alles helder was. Het is zo grappig dat ze eigenlijk helemaal geen idee hebben waar Nederland nou precies ligt, dat Amsterdam in Nederland ligt en welke landen onze buurlanden zijn. Nu ze wat meer van Europa weten, zijn ze zeker van plan hier een keer naar toe te komen en te reizen.

Donderdag had ik samen met Lesa een skype gesprek met Madeleine en Wing om alle details door te spreken voor het onderzoek waar we vanaf volgende week mee aan de slag gaan. Mijn hoogtepunten worden de oktober spawning en de november spawning. Dit is de voortplanting van de koralen en dit vindt plaats in een aantal uren of dagen na de volle maan. Het verschilt per koraalsoort en hoeveel stress ze hebben gehad wanneer ze spawnen. In deze tijd ga ik samen met een aantal onderzoekers in de cabins op het instituut slapen om de koralen goed in de gaten te houden en er naar toe te kunnen wanneer ze gaan spawnen. Maar tot het die tijd is, moeten we de koralen voorbereiden en nog een paar kleine onderzoekjes hebben gedaan. Na het gesprek ben ik naar het AIMS strand gegaan waar ik heb gewandeld en heb gelunched, een heerlijke plek! ’s Middags ben ik bezig geweest om artikelen te zoeken met mogelijke methodes die we kunnen gebruiken voor onze experimenten. Op de weg terug naar Townsville kwamen we langs een weiland vol wallabies en kangoeroes, een heel mooi gezicht!

Vrijdagochtend zagen we weer een aantal wallabies en kangoeroes over de weg en in de weilanden toen we naar AIMS reden. Voor mijn mede reizigers is het niet meer speciaal, maar ik kan er elke keer weer van genieten. In de ochtend was er een afscheid, want een onderzoeker vertrekt volgende week naar Duitsland. Er werd getracteerd op wat lekkers en ondertussen werd er een speech gehouden voor hem. Ook drinken we ’s ochtends even een kop thee of koffie op een picknickbankje in het zonnetje, heerlijk! Daarna zijn Lesa en ik naar SeaSim gegaan om de kleine groeiende koralen, baby koralen die recruits worden genoemd, te ontdoen van algengroei. In de tanks staan grote stenen plaat met allemaal gaten. In die gaten wordt een stenen pinnetje gedaan met een rond oppervlak. Op dit oppervlak wordt vervolgens een beetje celmateriaal van het koraal gedaan en deze kan binnen een aantal jaar uitgroeien tot een stukje koraal. Daarna wordt het koraaltje overgeplaatst van het kleine pinnetje naar een grotere tegel en hier kan het zich echt gaan ontwikkelen. Helaas zitten er algen in het water die super snel groeien en dus continue op het ijzeren frame en over de recruits heen groeien. Dit verwijderen doen we met een pipetpunt of met een tandenborstel aangezien we de recruits niet mogen aanraken. Daarnaast zitten er zeeslakken in het water die op de frames worden geplaatst in de hoop dat zij het een beetje onderhouden en er loopt een heel mooie krab rond die ook van de algen leeft. Het weghalen van de algen is een dagtaak voor ongeveer 1,5 persoon per dag, dat is dus veel te veel werk. Deze tijd zou beter kunnen worden besteed aan onderzoek. Het onderzoek dat ik hier ga doen is dan ook heel erg nuttig. We zijn van plan om het effect van een waxlaag te testen wat het groeien van de recruits wel toelaat, maar waar hopelijk de algen niet op kunnen groeien. Als we een geschikte waxlaag kunnen vinden en deze werkt, hoeven we niet elke dag de algen weg te poetsen. Daarnaast kunnen dan ook de recruits beter groeien. Ook ga ik het DNA onderzoeken van de recruits. De recruits zijn allemaal voorbedachte kruisingen en we gaan kijken hoe deze kruisingen genetisch hebben uitgepakt. Als deze recruits over een aantal jaar zijn uitgegroeid tot volwassen koralen, dan worden ze op basis van de genetische uitslagen, teruggekruist met elkaar.
Volgende week gaan we beginnen met het DNA onderzoek van de recruits.
Op de terugweg naar huis zagen we weer een aantal wallabies en kangoeroes, maar ook twee wilde zwijnen en nog 2 kleine slangen langs de weg.

Nu ga ik eerst genieten van mijn weekend! Fijn weekend allemaal!

Heel veel liefs,
Ilse

P.S. Hier is een linkje naar een virtuele tour van SeaSim op AIMS. Ik hoop dat jullie zo een beetje een beeld krijgen van waar ik alle dagen uithang! http://www.aims.gov.au/seasim/seasim-virtual-tour

  • 12 September 2016 - 17:29

    Tiny Boerema:

    Lieve Ilse,
    Wat een mega gebouw; zeer indrukwekkend !!!
    En wat een prachtig onderzoek lijkt me dat: heel boeiend!
    Wens je heel veel plezier daarbij en lees graag de resultaten!
    't Is hier momenteel tropisch warm; half september en nog te warm om in de zon te zitten!
    Daar zal de temperatuur ook zo zachtjes aan wel omhoog gaan,richting zomer!!!
    Geniet ervan en wacht wee op je volgende blog!

    Lfs, Tiny

  • 03 Oktober 2016 - 14:28

    Joëlle:

    Ja Iels, kan je wel echt rijden? :P
    Je onderzoek klinkt echt super leuk. Ook lekker biologisch en veelzijdig. Gelukkig is het al oktober en gaan de koralen bijna voortplanten! Vet om dan daar 's nachts te overnachten :)
    Liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 12196

Voorgaande reizen:

24 Juli 2016 - 24 Januari 2017

Australië

Landen bezocht: